کامران دانشجو٬ وزیر علوم در جدیترین اظهاراتش در ارتباط با علوم انسانی گفته است: «علوم انسانی غربی ابتدا پایههای اعتقادی را سست میکند و سپس اخلاق را از بین میبرد و بعد از این مرحله، ناهنجاری را جایگزین هنجارها میکند»
به گزارش دانشجونیوز، کامران دانشجو، وزیر علوم ایران در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا بر دیگر به وضعیت علوم انسانی در ایران پرداخته و تحول در علوم انسانی را «وظیفه و تکلیف» دانسته است.
وی همچنین از شورای تحول در علوم انسانی خواسته به کار خود سرعت بخشد٬ به طوری که «اگر میتوان پنج درصد علوم انسانی را تغییر اسلامی داد باید هرچه زودتر این کار صورت پذیرد.»
'كامران دانشجو با ادعای اینکه موضوع تحول در علوم انسانی را «دغدغه مردم» است، افزوده است: «دانشجویان امانت مردم در دانشگاه هستند كه باید با علوم انسانی اسلامی رشد یابند.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرده است: «زمانی که میخواهیم سرویسهای دختران و پسران را برای راحتتر بودن آنها از هم جدا کنیم صدای عدهای بلند میشود.»
دانشجو تاکید کرده است: «تحول در علوم انسانی باید نمود بیرونی داشته و ملموس باشد.».
وی همچنین ادعا کرده است: «دشمنان ایران اسلامی از راه ترویج و تبلیغ علوم انسانی مادی، افكار و عقاید خود را القاء می كنند.»
وی در ادامه تاکید کرده است: «زمانی كه به دانشجو، علوم انسانی با مبانی مادی تدریس شود به وی گفته می شود همین درست و صحیح است و به این وسیله به اخلاق و ارزش های جامعه آسیب وارد می شود.»
دانشجو با ادعای اینكه می توان بتدریج «علوم انسانی اسلامی را جایگزین علوم انسانی غربی كرد»، افزوده است: «همان عده كه می گفتند مگر علوم انسانی اسلامی و غربی، قانون نیوتن اسلامی و غربی وجود دارد هم اكنون فریاد می زنند كه وزارت علوم كاری نكرده است»
گفتنی است که این تغییرات گسترده در حوزه علوم انسانی پس آن انجام میگیرد که آیتالله خامنهای در دیداری که سال ۸۸ با "دانشجویان و نخبگان اسلامی" داشت، نسبت به دو میلیون دانشجوی علوم انسانی در دانشگاههای کشور ابراز نگرانی کرده بود.
از نظر وی، از آنجا که در زمینهی علوم انسانی کار بومی نشده و تحقیقات اسلامی صورت نگرفته و کتاب آماده و استاد مبرز معتقد به جهانبینی اسلامی وجود ندارد، بنابراین وجود دو میلیون دانشجوی علوم انسانی نگرانیآور است.
به عقیده آیتالله خامنهای، "بسیارى از مباحث علوم انسانى، مبتنى بر فلسفه هایى هستند كه مبنایش مادیگرى است، مبنایش حیوان انگاشتن انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوى به انسان و جهان است."
این تصمیم وزارت علوم در حالی اتخاذ شده که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اسامی ۳۸ سرفصل بازنگریشده علوم انسانی را اعلام کرد که براساس آن فاز اول ماموریت دولت در بازنگری علوم انسانی به پایان رسیده است و اصلیترین مرحله یعنی بازنگری در محتوا و منابع دروس آغاز شده است.
از سوی دیگر منتقدان و معترضان به دولت محمود احمدینژاد در برخورد با این دید نسبت به علوم انسانی و تدریس آنها در کشور از آن به عنوان «برخورد قرون وسطایی» و «یادآور تجربه حکومتهای توتالیتر» یاد کردند.
No comments:
Post a Comment